מידעונים

שודד הים היהודי הרב דון שמואל פאלאג'י

תאריך לידה: 1550, פס, מרוקו תאריך פטירה: 4 בפברואר 1616, האג, הולנד
02.01.16 / 11:47
שודד הים היהודי הרב דון שמואל פאלאג'י
02.01.16
שודד הים היהודי הרב דון שמואל פאלאג'י

שמואל פאלאג'י היה בן למשפחת רבנים ממגורשי ספרד. נולד בעיר פס במרוקו וגדל ב"מלאח" (הגטו היהודי). למרות שלמד תורה ותלמוד מפי אביו הרב ואף הוסמך לרבנות, עולמו של דודו שהרבה להסתובב בעולם קסם לו יותר.

 

שמואל היה איש משכיל שדבר שפות רבות, ביניהן, ערבית, ספרדית, פורטוגזית ועברית. שלטונות מרוקו הטילו עליו שליחויות דיפלומטיות שונות באירופה. ארצות אירופה השונות, כולל ספרד הקתולית, רצו ליצור קשרים דיפלומטיים עם הממלכה השריפית. שליחותם הדיפלומטית הראשונה של שמואל ואחיו יוסף הייתה למדריד, שליחות שכנראה לא עלתה יפה. שמואל עורר בביקורו זה בספרד את חמתה של האינקוויזיציה.‏ יש אומרים כי ביקורם בספרד היה לשם ריגול. לאחר הביקור האחים פאלאג'י ניסו להתקבל כתושבים לממלכה הספרדית אך נדחו שוב ושוב בגלל יהדותם ואולי בגלל חשדנתו של מלך ספרד.

 

לאחר מכן האחים פאלאג'י יצאו לשליחות דיפלומטית באמסטרדם עבור הסולטאן מולאי זידאן. על פי כמה היסטוריונים הם היו היהודים הגלויים הראשונים שהתיישבו באמסטרדם. בשנת 1596 שמואל ארגן את המניין הראשון בביתו לתפילות יום הכיפורים והקים גם את בית הכנסת הראשון בעיר.

 

שמואל פאלאג'י שימש כשגריר מרוקו בהולנד בשנים 1609-1616 והיה המתווך של הסכם השלום של שנת 1610 בין מרוקו להולנד, ההסכם הראשון בין מרוקו המוסלמית לארץ נוצרית. ההסכם היה למעשה כריתת ברית משותפת של הארצות כנגד ספרד.  בהמשך, ההולנדים אשר פחדו להסתבך עם הספרדים הציעו לשמואל להקים צי של קורסארים (שודדי ים בחסות השלטון), וכך יצא לו לדרך משט אניות הולנדיות פיראטיות שהניפו את דגל מרוקו, ומפקדיהם היו שני רבנים יהודים מרוקאים, על סיפון האנייה היה טבח יהודי שהכין ארוחות כשרות ועל פי שמועות גם בית כנסת. הצי של שמואל נהג לתקוף ספינות ספרדיות שחזרו עם סחורות מיבשת אמריקה ומכר את הסחורות שנתפסו לאורך חופי מרוקו. מספרים שבספינת הדגל שלו היה בית-כנסת זעיר, וכן שהיה רב מוסמך. למרות עיסוקו האלים, הקפיד פאלאג'י על קלה כחמורה ונהג לומר תדיר כי הוא אינו מתפרנס מעיסוקו בשוד עוברי הימים. עקב היותו צאצא למגורשי ספרד יש הטוענים שפעל מתוך כוונה לנקום בכתר הספרדי על גירוש ספרד.

 

ב-‏1614, השתלט על ספינה פורטוגזית והפליג עמה לכיוון הולנד. בגלל סערה נקלעה ספינתו לנמל פלימות  בבריטניה, ואף שהיה בידיו כתב חסות ממלך אנגליה, הצליח השגריר הספרדי בלונדון להביא למעצרו בטענה שהוא שודד ים. פאלאג'י הועמד לדין, אך לאחר משפט דרמטי זוכה מחוסר ראיות ושוחרר.

 

לאחר המשפט שב לאמסטרדם וב5 - בפברואר 1616 נפטר ממחלה ממארת. הוא נקבר בבית הקברות בית חיים שליד אמסטרדם. נערכה לו הלוויה ממלכתית רבת משתתפים, בנוכחות נסיך מבית המלוכה ההולנדי שהיה ידידו האישי. על מצבתו נחקק "הנושא טוב עם אלוהים ועם אנשים".

 

מקורות:

 

×