מידעונים

סיפורי ים

אסונות ימיים מפורסמים, מתוך אתר newsbox וויקיפדיה עברית/אנגלית
04.04.17 / 16:36

RMS הקיסרית של אירלנד

ב-29 למאי 1914 התנגשה ספינת הפאר בספינת משא נורווגית שהעבירה פחם, דבר שגרם לטביעתה ולהרג 1012 בני אדם מתוך 1400 נוסעים ואנשי צוות. בין ההרוגים היו 314 ילדים. ההתנגשות אירעה עקב ערפל כבד ששרר באזור ו-2 הקברניטים נשפטו על טעויות שביצעו, קברניט ספינת הפאר על כך שהחליט לעצור את הספינה למשך 8 דקות והשני על כך ששינה את נתיב הפלגתו.

 

הטיטניק

ככל הנראה אחד האסונות הימיים הידועים ביותר כיום. בשנת 1912 יצאה הספינה שהוכתרה כ'האנייה שלא ניתנת לטביעה' לכיוון ניו יורק. בלילה השני ליציאתה התנגשה הספינה בקרחון והחלה לשקוע. כיוון שהוגדרה כספינה בטוחה מאוד, לא היו מספיק סירות הצלה לכל הנוסעים ובגלל טעות של אנשי הצוות שהחליטו לשלוח קודם את הנשים והילדים על סירות חצי מלאות נשארו מאות נוסעים ללא סירות הצלה ונותרו לקפוא למוות במים הקרים. באסון נהרגו 1517 בני אדם וניצלו 712.

 

SS סולטנה

האס.אס סולטנה הייתה ספינת קיטור אמריקאית בנפח 1719 טון  שהפליגה לאורך המיסיסיפי בקו קבוע במשך שנתיים והובילה כותנה וכוחות צבא. בתכנונה אמורה הייתה לשאת עד 378 בני אדם מתוכם 85 אנשי צוות. ב-27 לאפריל 1865התפוצץ אחד הדוודים והאנייה טבעה. על סיפונה בעת הפיצוץ היו 2427  נוסעים ואנשי צוות, מספר ההרוגים מוערך ב-1800. טביעתה נחשבת לאחד האסונות הימיים הגדולים ביותר בתולדות ארצות הברית.

 

MV לה ג'ולה

הספינה  MV Le Joolנקראה על שם שבט הג'ולה החי בדרום סנגל. הספינה מסוג ruru נבנתה ב- 1990 ונועדה לשאת 580 נוסעים ואנשי צוות. הספינה שימשה כמעבורת בקו סנגל גמביה, והייתה בבעלות ממשלת סנגל. ב- 26 בספטמבר 2002 נקלעה הספינה לסופה קשה והתהפכה בחופי גמביה. כמות הנוסעים שהיו בזמן האסון בספינה הייתה פי 3 מהמותר, לא כל הנוסעים היו רשומים כיוון שהספינה עגנה בדרך במספר איים בהם אין נמלים מסודרים ומקומיים רבים עלו למעבורת ללא כרטיסים. מאחר וכוחות ההצלה התעכבו החלו ספינות דייגים מקומיות לאסוף ניצולים, בין הניצולים היה ילד בין 15 שדיווח כי בספינה לכודים עדין מאות בני אדם חיים, אך כוחות ההצלה הגיעו רק בבקר למחרת, בשעה 3 לפנות בקר שקעה הספינה ולפחות 1863 מהנוסעים טבעו. בין 64 הנוסעים שניצלו על ידי הדייגים הייתה אישה אחת בלבד.  

 

SS Mont-Blanc

אניית המשא  SS Mont-Blanc נבנתה באנגליה ב- 1899 והופעלה ע"י חברה צרפתית. בהפלגתה האחרונה נשאה האנייה מטען של חומר נפץ רגיש מניו יורק לאירופה. בדרכה אמורה הייתה הספינה להתחבר לשירת אניות שהיו אמורות להפליג יחד בשל מטענן הרגיש מאגן בדפורד עד אירפה.

 בכניסה לנמל Halifax באגן הוביל את האנייה נתב מנוסה וותיק אך שום דבר לא הכין אותו למפגש עם האנייה SS IMO אשר למרות אותות ההזהרה המשיכה לעבר כיוונו. ברגע האחרון הצליחו קברניטי שתי האניות להביא אותם זו לצד זו אך לפתע חרטומה של SS IMO התרומם ונכנס לאחר המחסנים של SS Mont-Blanc . כתוצאה מכך נפלה חבית ונשפך חומר דליק וכאשר הפסיקו את פעולת המנוע של SS IMO נוצר זיק שהצית את החומר הדליק.  הפיצוץ שנגרם כתוצאה מאסון זה נחשב לפיצוץ הלא מתוכנן החזק ביותר שתועד בהיסטוריה (הפיצוצים החזקים ביותר היו פצצות האטום). ספינת מון בלאן ועליה כמות אדירה של חומר נפץ החלה לסטות לכיוון נמל הליפקס כשהיא בוערת. באותם רגעי דרמה החלו אנשים נוהרים לנמל כדי לצפות במחזה ולא ידעו שהפיצוץ הנורא מגיע למרות ניסיונות של אנשי הצוות לסמן להם  להתרחק. כתוצאה מהפיצוץ 2.5 קמ"ר מהעיר הליפקס הוחרבו עד היסוד, קרוב ל-2000 איש נהרגו, 9000 איש נפצעו ו-1500 איש נותרו חסרי בית.

 

MV  דוניה פאז  MV Doña Paz))

מ.וי דוניה פאז נבנתה ב- 1963 ביפן ונועדה לשאת 608 נוסעים על סיפונה. ב- 1975 נמכרה הספינה לחברה פיליפינית אשר הפעילה אותה כמעבורת באזור הפיליפינים בקו קבוע פעמיים בשבוע.

 טביעת המעבורת MV דוניה פאז (MV Doña Paz) היה האסון הימי הקטלני ביותר בימי שלום. 

ב-20 בדצמבר הפליגה המעבורת מהאי לייטה לבירת הפיליפינים מנילה בשעה 6:30 בבקר ובדרך עצרה במספר תחנות. מזג האוויר היה יפה אך הים היה מעט גלי. בשעה 22:30, כשרוב הנוסעים ישנים כעל סיפונה,  התנגשה הספינה במכלית נפט בשםMT  וקטור אשר נשאה 8800 גלון נפט, עוצמת ההתנגשות הייתה גדולה ואש ניצתה במכלית. ההתנגשות גרמה לפאניקה על סיפונה של דוניה פאז, איש מאנשי הצוות לא לקח פיקוד על ההתרחשות והנוסעים התרוצצו בחוסר אונים ולבסוף עם שקיעתה של הספינה קפצו אל המים הבוערים, תוך שעתיים הספינה שקעה כולה.  מספר הנספים המשוער באסון זה עומד על 4,386, ורק 24 מנוסעי המעבורת ושנים מנוסעי המכלית שרדו.

למרות טענות בדבר אי סדרים בהפלגת המעבורת, והעדר הקפדה על נוהלי הבטיחות, הוטלה עיקר האשמה בתאונה על מפעילי מכלית הנפט שלא הייתה כשירה לשיט ופעלה ללא רישיון.

להלן סרט בשם "טיטאניק האסייתית (Asia's Titanic), המספר את סיפורה של המעבורת דוניה פאז.

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
×