מידעונים

מערכת Telecom News

נמל רוטרדם הופך לנמל החכם בעולם: ספינות, רציפים וגלים יתקשרו זה עם זה
09.01.19 / 14:27
מערכת Telecom News
09.01.19
מערכת Telecom News

טכנולוגיות הענן, מערכות בינה מלאכותית ומערכותIoT  של  IBMמאפשרות מעקב אחר תנועת ספינות, איסוף נתוני מזג אוויר וזרמי ים וניטור תשתיות וכוח אדם זמין לייעול התיאום בעגינה והפלגה."אניות חכמות" מתקשרות זו עם זו כמו מכוניות אוטונומיות כדי להגביר בטיחות ולמנוע התנגשויות. "דולפינים דיגיטליים" מתחת למים אוספים נתונים מהספינות והרציפים לתיאום תפעול הרציפים ושינוי המטענים ביעילות.

 

נמל רוטרדם משנע את כמות המטענים הגדולה בנמלי אירופה, מטפל במעל ל-140,000 ספינות בשנה, מעסיק 90,000 עובדים ותורם לכלכלה ההולנדית 10.5 מיליארד יורו, שהם כ- 3.3% מהתל"ג. עד 2025 מתכוונת הנהלת הנמל בשיתוף חברת IBM להוביל את הנמל ל"עידן האינטרנט של הדברים- IoT" וליישם טכנולוגיה חדשנית המאפשרת לספינות, לרציפים ואפילו לגלים לתקשר זה עם זה.

 

"האניות החכמות", בדומה למכוניות האוטונומית בעולם הרכב, תוכלנה לתקשר זו עם זו ותפעלנה באופן אוטונומי כדי למנוע סיכון להתנגשות ולייעל את תהליכי העגינה והתנועה. מעבר לתרומה החשובה לרמת הבטיחות והיעילות של הנמל, לפי הערכות, המהלך יחסוך בממוצע עד שעה אחת של זמן המתנה וטיפול בכל מחזור עגינה – השקולה לחיסכון של כ-80,000 דולרים.

 

טכנולוגיות הענן ומערכות ה-IoT של IBM מיושמות ברחבי הנמל, שמשתרע על שטח של 42 קמ"ר מהעיר רוטרדם ולאורך תעלת ענק אל הים הצפוני. המערכות של החברה מאפשרות לבנות "תאום דיגיטלי" של הנמל כולו, שישקף את כל המשאבים הזמינים בנמל רוטרדם, מעקב אחר תנועות הספינה, ניטור תשתיות, איסוף נתוני מזג אוויר והתחשבות בהשפעותיהם, ניתוח נתונים גיאוגרפיים ומצב המים בעומקים שונים. הכל ברמת דיוק של 100%. מערכת התאום הדיגיטלי תאפשר לבדוק תרחישים אפשריים ולהבין טוב יותר כיצד ניתן לייעל את הפעילות, תוך הקפדה על תקני בטיחות מחמירים.

 

כאמור, מדי שנה, מטפל נמל רוטרדם ביותר מ-140,000 ספינות ומשנע את המטענים שלהן. המשימה המורכבת הזאת המערבת מספר רב של צדדים - גופי תחבורה ימית ויבשתית, שלטונות מכס, פיקוח רגולטורי וכן הלאה. לוח המחוונים הדיגיטלי החדש, אותו מקימה החברה במסגרת הנמל, יוכל להציג את הפעילות של כל הצדדים המעורבים ולהגדיל את נפח העבודה של סחורות המשולחות דרך הנמל ואת יעילות הטיפול בהן.


חיזוי תנאי המים מזג האוויר

שילוב בין חיישני IoT, מערכות בינה מלאכותית וכלים לניתוח ולחיזוי מזג אוויר, שמוצעים ע"י הטכנולוגיה של יבמ, יאפשר לנמל לייעל את השימוש במקומות עגינה בעזרת תובנות המופקות ממגוון רחב של נתונים מסוגים שונים. כך, למשל, הבנת נתוני הים ומזג האוויר מאפשרת לחזות את נקודת הזמן הטובה ביותר לכניסה לנמל, ותנאי ההפלגה הנוחים ביותר. The Weather Company, שבבעלות החברה, תספק לצורך זה נתוני מזג אוויר מדויקים, שינותחו במערכות האנליטיות שלה יחד עם נתוני הים, זרמים, ומידע הנאסף מן הספינות בזמן אמת.

 

מכלול הנתונים הזה, לרבות טמפרטורת האוויר, מהירות הרוח, לחות יחסית, עכירות ומליחות המים, זרמים וגאות, מאפשרים לחזות טוב יותר את תנאי הראות ביום נתון, ולחשב את גובה המעגן הנדרש לספינות בעומס נתון. הבנת נתונים אלה תשפיע משמעותית על עלויות המשלוחמים רגועים מאפשרים צריכת דלק נמוכה יותר, הוזלת עלות הטיפול במטען והבטחת הגעתו הבטוחה ליעדו.

 

הדפסה בתלת מימד של חלקי חילוף לספינות

טכנולוגיות IoT קוגניטיביות של החברה ומערכות ייצור מתקדמות המבוססות על הדפסה בתלת מימד, מיושמות במסגרת מעבדה חדשה הצמודה לנמל ומתמקדת בפיתוח וייצור עפ"י דרישה של חלקי חילוף תעשייתיים לעולם הספנות. זרוע ריתוך רובוטית מאפשרת, למשל, להניח וליישם שכבות מתכת באיכות גבוהה כדי ליצור מדחפים לספינות, במהירות גבוהה מאי פעם. לעומת תהליך יצור מסורתי של מכלול כזה, שעלול לארוך 6 עד 8 שבועות, צופים אנשי הנמל להשלים את המשימה בתוך 200 שעות בלבד.


דולפינים דיגיטליים

עולם ה-IoT מציג אינסוף אפשרויות לשינוי מן היסוד של כללי המשחק בתחום התובלה הימית. חלק אחר של פרויקט הדיגיטיזציה אותו מאפשרים כלי IBM IoT Connecting Services, כולל שימוש ב"דולפינים דיגיטליים": סביבת תקשורת חכמה האוספת נתונים מן הספינות ומהרציפים באמצעות חיישנים הפועלים במים עצמם.

כך, ניתן להעריך במדויק את רגע העגינה הסופי של כל ספינה, להבטיח זמינות של כלים וכוח אדם הנדרשים לטיפול בה ולשינוי המטענים, ולהפעיל טכנולוגיות למידת מכונה, שתזהנה דפוסים אופייניים לעבודת הנמל, ותשפרנה עוד יותר את יעילות התפעול על בסיס נתוני זמין אמת המתקבלים מהתשתיות השונות, תוך שיתוף הנתונים האלה עם אוכלוסיה רחבה של משתמשים בתוך נמל, בקרב שותפיו לפעילות, ובקרב לקוחותיו.

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
×