חדשות מהעולם

חדשות מהעולם

האם המשבר של חוסר מכולות בעולם צפוי להימשך זמן רב?
29.06.21 / 23:02
חדשות מהעולם
29.06.21
חדשות מהעולם

מערכת התחבורה העולמית חווה כיום משבר ייחודי ובלתי צפוי. מפל האירועים היוצא דופן שנגרם על ידי המגיפה גרם למחסור קשה במכולות.

 

מצב זה משפיע על כל רשתות האספקה הלוגיסטיות בכל העולם וגורם לשיבוש חסר תקדים בסחר הבינלאומי.

 

המחסור במכולות השפיע בצורה מסיבית על התעריפים.

 

משתתפי השוק מצהירים כי עלות ההובלה עלתה מכ-1,500 דולר ל 6,000-9,000 דולר למכולה.

 

המחסור גרם להעלאת מחירי המכולות החדשות, מכיוון שהיצרנים גובים תשלום נוסף. יצרניות המכולות הסיניות, השולטות בשוק, גובות כעת 2,500 דולר עבור מכולה חדשה, לעומת 1,600 דולר בשנה שעברה.

 

המשבר נוצר מארבע סיבות עיקריות: ראשית, עקב ירידת כמות המכולות הזמינות, שנית, עומס גדול בנמלים שסבלו ממחסור בכ"א זמין לעבודה, שלישית, בגלל ירידה במספר האניות הפעילות, והרביעית ,שינויים בהרגלי קנייה של הצרכן.

 

המשבר שהחל לפני כשנה גרם לכך שמכולות מאסיה נשלחו לצפון אמריקה, אך בשל מגפת הקורונה לא הוחזרו למזרח. העבודה החלקית במכס, נמלים ומסופים בעולם יצרה אסימטריה גדולה מאוד בנושא המכולות הריקות.

 

למרות שסין חידשה את הייצוא מוקדם יותר משאר העולם, מדינות אחרות עדיין מתמודדות עם מגבלות וקיצוצים בעבודה. מעריכים כי קיים חוסר איזון עצום של 40% בתנועת מכולות ריקות לצפון אמריקה. המשמעות היא שמכל 10 מכולות, רק ארבעה מכולות נשלחו בחזרה ,והיתר נותרו בנמלי ההגעה.

 

המשבר במשלוחי המכולות השפיע באופן שונה על תחומים עסקיים שונים לדוגמא: הובלת מוצרים בעלי ערך כמו מוצרי אלקטרוניקה וציוד מחשבים הושפעה באופן מינימלי.

 

בקטגוריה אחרת של סחורות כדוגמת תעשיית הטקסטיל לעלויות המשלוח היו השלכות חמורות יותר.

 

יצואנים טוענים כי העלייה החדה בשיעורי ההובלה הובילה לסגירת בתי חרושת טקסטיל רבים , בעיקר כאלו העובדים עם מתח רווחים נמוך.

 

יועץ תעשיית הספנות מר' אלפלינר אומר כי מובילים יכולים לקבל 0.66 דולר עבור מכולה בגודל 40 מטר לכל מייל ימי משנחאי ללוס אנג'לס, לעומת פחות מ 0.10 דולר בדרך חזרה.

 

ישנה הבנה שיש להחזיר מכולות ריקות לאסיה כדי שהמובילים יוכלו להמשיך בעסקיהם. נתיבי הסחר מאסיה לארה"ב הפכו להיות כל כך משתלמים, עד שמובילים אפילו לא מחכים למטען לפני שהם שולחים מכולות חזרה לאסיה, במיוחד כשאין מטען בנמל.

 

עם דיווחים על עומס גובר ומחסור במכולות שהגיעו לנמלים הגדולים בסין, גורמים סינים קוראים לשיתוף פעולה עולמי כדי להשיג יותר מכולות ולהוריד את תעריפי המשלוח.

 

במשרד התחבורה הסיני הודו כי חזרת העסקים לעבודה מלאה, שהחלה בשנה שעברה, תרמה למחסור במכולות .עם זאת, הם ציינו גם את החזרתם האיטית של מכולות מצפון אמריקה לאסיה כאחת הסיבות לגירעון הנוכחי בסין.

 

בשנה שעברה, סין כבר הודיעה כי היא נוקטת בצעדים להגדלת היצע במכולות.

 

יצרני מכולות סיניים הרחיבו את שעות העבודה הקבועות שלהם לאחת עשרה שעות ביום. התאחדות יצרני המכולות הסינית הודיעה כי מאז ספטמבר יוצרו כ- 300,000 TEU כדי לנסות ולהתגבר על המחסור.

 

למה לצפות בעתיד? בעוד שחלק מהדיווחים מסין מצביעים על שיפור הפעילות בנמלים בשבועות האחרונים, אחרים בענף הספנות נותרים פסימיים לגבי תחזית החודשים הקרובים. רבים עדיין מאמינים שלא תהיה הקלה עד הקיץ.

 

בימים אלו ננקטים צעדים רבים כדי לשבור את המבוי הסתום, כמו ניסיונות המובילים לצמצום הזמן הפנוי ,שימוש במערכות פריקה יעילות יותר וכו'.

 

עם זאת, עדיין לא ברור כיצד צעדים אלו ישפיעו על המשבר בחודשים הקרובים.

למרבה הצער, גם שיעורי ההובלה צפויים להישאר גבוהים לאורך השנה.

שנה זו הינה שנה מאתגרת עבור חברות הסחר והתחבורה ולא פחות מאתגרת עבור כלכלת העולם

 

מקור: CGTN

הכתבה נלקחה מאתר:

https://www.hellenicshippingnews.com/is-worldwide-container-shortage-crisis-for-long/

 

 

© כל הזכויות שמורות לפורט 2 פורט ישראל בע"מ
×